Spreidingswet en West Maas en Waal

Uitnodiging informatieavond aanwijzing kansrijke opvanglocatie voor vluchtelingen

Voor wie

  • Inwoners, ondernemers en verenigingen in West Maas en Waal

Wanneer

  • Maandag 16 december 2024

Waar

  • MFA DE Rosmolen, Beneden-Leeuwen

Tijd

  • 20.00-21.30 uur

Tijdens deze avond krijgt u informatie over de plannen.  Ook is het COA aanwezig om vragen te beantwoorden.
Let op: De keuze voor de locatie staat tijdens deze bijeenkomst niet ter discussie.

Aanmelden

Komt u ook? Meld u dan vóór 15 december aan.

Aanmelden informatieavond aanwijzing kansrijke opvanglocatie voor vluchtelingen

Besluit kansrijke opvanglocatie

Waarom een opvanglocatie?

De instroom van asielzoekers in Nederland blijft hoog, waardoor er meer opvangplekken nodig zijn. De overheid wil dat deze opvangplekken eerlijk verdeeld worden over de gemeenten. Daarom is er op 1 februari 2024 een nieuwe wet ingegaan: de Spreidingswet. Deze wet verplicht gemeenten om asielzoekers op te vangen. De gemeente geeft uitvoering aan deze wet en onderzoekt daartoe het openen van één asielopvangvoorziening voor 150 tot 180 asielzoekers aan de Friessestraat in Boven-Leeuwen.

Waarom is het perceel aan de Friessestraat in Boven-Leeuwen kansrijk?  

De locatie is een agrarisch perceel waarvan de verwachting is dat deze uiteindelijk wordt ingezet als uitbreidingslocatie voor het nabijgelegen bedrijventerrein ‘Veesteeg’. Bij de beoordeling op kansrijkheid is de locatie onder andere beoordeeld op de volgende criteria: de opvangcapaciteit, het eigendom en beschikbaarheid van de locatie, het huidig en toekomstig gebruik, de sociaalmaatschappelijke impact en de ruimtelijke aspecten als ecologie, natuur, milieu, bereikbaarheid en ook de nabijheid voorzieningen zoals winkels en openbaar vervoer.

Planning

Wat gaat er nu gebeuren?  

Het college heeft de locatie aan de Friessestraat in Boven-Leeuwen op 3 december 2024 aangewezen als kansrijke locatie. Er is nog geen definitief besluit genomen of de locatie ook in gebruik wordt genomen. Op dit moment onderzoeken het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), die de opvang van de asielzoekers organiseert, en de gemeente of de realisatie van de opvangplekken ruimtelijk en financieel haalbaar is. Pas als daar duidelijkheid over is, wordt een vergunningsprocedure opgestart. Tijdens deze vergunningsprocedure kijken de gemeente en het COA samen met omwonenden naar de voorwaarden voor een succesvolle realisatie van de tijdelijke opvangplek.

Wat is planning voor deze locatie?

  • 3 december 2024 collegebesluit opvang aan de Friessetraat
  • 3 december 2024 communicatie over besluit opvang aan de Friesstraat
  • 16 december 2024 Informatieavond voor inwoners. Om 20.00 uur in MFA De Rosmolen, Beneden-Leeuwen
  • Q1 – Q2 2025 procedures en haalbaarheidsonderzoeken
  • Q2 – Q3 2025 helderheid over definitieve inzet perceel 
  • De verwachte ingebruikname van de locatie is eind 2025 / begin 2026

Aanvraagprocedure omgevingsvergunning en buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)

Het opvang van asielzoekers past niet in het huidige omgevingsplan. De gemeente kan in dus niet direct een omgevingsvergunning afgeven. Als de gemeente toch mee wil werken aan de opvang van asielzoekers aan de Friessestraat in Boven-Leeuwen, kan dit door een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) te verlenen. Bij het opvangen van asielzoekers kan dit alleen als de gemeenteraad een positief advies over de omgevingsvergunning afgeeft. 
Werkwijze:

  1. De aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.
  2. De gemeenteraad besluit om een positief of negatief advies uit te brengen.
  3. Het advies is bindend, dat betekent dat het college alleen de vergunning mag verlenen als de gemeenteraad een positief advies uitbrengt.
  4. Het besluit tot verlenen van omgevingsvergunning wordt gepubliceerd op www.overheid.nl. Tegen het besluit kan bezwaar worden gemaakt.
  5. Daarna kunt u nog tegen het besluit in beroep gaan bij de Rechtbank en hoger beroep instellen bij de Raad van State.

Locatie

Wanneer start de opvang?

Na vergunningverlening starten de werkzaamheden en volgt een planning. De verwachte ingebruikname van de opvanglocatie aan de Friessestraat in Boven-Leeuwen in eind 2025 / begin 2026.

Is het mogelijk dat deze locatie een permanente opvanglocatie voor asielzoekers wordt?
Nee, de verwachting is dat de locatie uiteindelijk wordt ingezet als uitbreidingslocatie voor het bedrijventerrein.  

Tijdelijke bewoners opvang

Hoeveel mensen kunnen op de locatie worden opgevangen?

Op de locatie kunnen 150 tot 180 asielzoekers worden opgevangen. Het COA bepaald wie er wanneer in de opvang geplaatst worden.

Komen hier asielzoekers uit veilige landen wonen?

De asielprocedure voor mensen uit veilige landen wordt met voorrang behandeld en is korter dan die voor asielzoekers uit onveilige landen. In deze korte procedure volgt meestal binnen enkele weken een afwijzing. Gemiddeld wordt volgens het COA circa 3% van de opvangplekken in onze locaties bezet door asielzoekers uit veilige landen die in afwachting zijn van hun proces. Van de groep asielzoekers uit veilige landen zijn er overigens mensen die wel asiel krijgen vanwege politiek activisme, kritische journalistieke werkzaamheden of omdat ze bij de lhbtiq+- gemeenschap horen. Deze mensen worden wel opgevangen door het COA.  

Waar gaan deze mensen heen nadat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen?
Het COA probeert mensen die een vergunning (vergunninghouders) krijgen zoveel als mogelijk te koppelen aan gemeenten in de buurt van de opvanglocatie. Dat draagt bij aan een goede inburgering van nieuwkomers in de regio. De mensen die geen vergunning krijgen, moeten Nederland verlaten.
 

Beheer en begeleiding

Wie is verantwoordelijk voor deze opvanglocatie?

Het COA heeft de locatie als ‘geschikt’ beoordeeld en gaat nu aan de slag met businesscase voor deze locatie. Zij is integraal verantwoordelijk voor de realisatie en oplevering van de opvangplekken van de locatie. De gemeente maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de locatie zelf te realiseren of exploiteren.

Welke maatregelen worden genomen qua veiligheid, leefbaarheid en begeleiding?

  • Het COA hanteert huis- en gedragsregels en treft maatregelen als men zich daar niet aan houdt
  • Zodra de locatie bewoond wordt, is hier 24/7 beveiliging aanwezig
  • Voor omwonenden komt er een rechtstreeks telefoonnummer van het COA (locatietelefoon) dat zij kunnen bellen als er sprake is van overlast

Hoe is de zorg voor de asielzoekers geregeld? 

Asielzoekers hebben toegang tot noodzakelijke medische zorg, zoals huisartsenzorg, verloskundige zorg en ziekenhuiszorg. Dit wordt georganiseerd en gefinancierd door het COA. Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA) verzorgt in opdracht van het COA huisartsenzorg op de opvanglocatie. Deze organisatie zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld meerdere keren per week een huisarts aanwezig is op de locatie. De locatie doet dus geen beroep op de lokale huisartsenzorg. 
Daarnaast is de GGD verantwoordelijk voor de publieke gezondheidszorg. Voor asielzoekers richt deze zorg zich op het voorkomen van ziekten, voorlichting en controles. Zo zorgt de GGD voor vaccinaties bij kinderen van asielzoekers en controleert ze de hygiëne in de opvangcentra.

Mogen asielzoekers werken? 

Een asielzoeker mag in Nederland werken. De asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Heeft een asielzoeker werk en inkomen? Dan betaalt die persoon een eigen bijdrage aan het COA. Onder meer voor de kosten van de opvang.

Hoe wordt onderwijs voor kinderen geregeld? 

Asielzoekerskinderen zijn net als Nederlandse kinderen leerplichtig en gaan dus naar school. Wanneer er schoolgaande kinderen op de opvang komen zal de gemeente zich inzetten om te zorgen dat deze kinderen zo snel mogelijk onderwijs krijgen.

Contact

Waar kan ik terecht met zorgen en vragen?

Voor contact met de gemeente mailt u naar opvang@westmaasenwaal.nl

Wat kan ik doen om te helpen?

Als de locatie open is, kun u zichzelf aanmelden als vrijwilliger. Tegen die tijd geven we daar meer informatie over.

Instroom Asielzoekers en de Spreidingswet

De instroom van asielzoekers in Nederland blijft hoog, waardoor er meer opvangplekken nodig zijn. De overheid wil dat deze opvangplekken eerlijk verdeeld worden over de gemeenten. Daarom is er op 1 februari 2024 een nieuwe wet ingegaan: de Spreidingswet. Deze wet verplicht gemeenten om asielzoekers op te vangen.

Wat betekent de Spreidingswet voor gemeenten?

De Spreidingswet zorgt voor een eerlijke verdeling van asielopvang over provincies en gemeenten. Gemeenten mogen samenwerken om voldoende opvangplekken te realiseren. 
Als het niet lukt om gezamenlijk in de hele provincie genoeg opvangplekken te creëren, kan de staatssecretaris ingrijpen. En besluiten om gemeenten verplicht aan te wijzen. Dit betekent dat gemeenten gedwongen kunnen worden om opvang te bieden. Het creëren van opvangplekken voor asielzoekers is dus wettelijk verplicht.

Wat betekent de Spreidingswet voor West Maas en Waal?

De gemeente West Maas en Waal moet volgens de wet 121 opvangplekken regelen. Waarvan 10 voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV-ers). De gemeente moet deze plekken voor 1 juli 2025 klaar hebben.

De verdeling van het de vastgestelde 96.000 opvangplekken over de provincies en gemeenten zijn gepubliceerd in de Staatscourant.

Kaders van de gemeenteraad

Op 20 augustus 2024 heeft het college een aantal kaders (richtlijnen) opgesteld voor de opvang van asielzoekers. Deze kaders zijn op 12 september 2024 besproken in de gemeenteraad. Het gaat onder andere om hoeveel asielzoekers de gemeente maximaal wil opvangen. Hoe lang ze dat wil doen en wat ze daarbij belangrijk vindt. Deze kaders zijn de basis voor het zoeken naar geschikte locaties voor opvang.

De onderstaande kaders zijn door de gemeenteraad vastgesteld:

  • De gemeente voert de Spreidingswet uit en bereidt zich voor op het realiseren van een opvangvoorziening vóór 1 juli 2025.
  • De gemeente realiseert één asielopvangvoorziening in de gemeente. Dit zal (onder voorbehoud van (sub)regionale afstemming) een reguliere asielopvangvoorziening zijn met een capaciteit voor 150-180 asielzoekers nabij een dorpskern.
  • De gemeente zet niet in op het openen van crisisnoodopvang, maar legt de focus op het openen van een duurzame locatie.
  • De gemeente maakt geen gebruik van de KAN-bepaling. Het organiseren en exploiteren van de asielopvangvoorziening blijft dan de volledige verantwoordelijkheid van het COA. Mocht blijken dat het COA niet kan leveren (begeleiding, zorg, taallessen, recreatie, beveiliging, etc.), voorafgaand aan of tijdens de daadwerkelijke opvang, dan zal de gemeente d.m.v. een raadsbesluit, de opvanglocatie binnen twee maanden sluiten.
  • Het college betrekt en informeert inwoners, ondernemers en de gemeenteraad nadrukkelijk gedurende het gehele proces.
  • Het college voert het locatieonderzoek uit en legt, binnen de vastgestelde kaders en proces, één locatie aan de gemeenteraad voor. De gemeenteraad wijst de voorgelegde locatie op basis van zijn ‘adviesrecht’ definitief aan.
  • Een locatie is geschikt als deze minimaal 5 jaren beschikbaar is en géén onderdeel uitmaakt van het huidige aanbod en ontwikkeling van woonruimte voor inwoners. De maximale termijn is afhankelijk van het locatieonderzoek, geldende ruimtelijke regels, resultaten van het participatietraject en besluitvorming door de gemeenteraad. In het raadsvoorstel gaande over de definitieve locatie legt het college een afgebakende periode aan de gemeenteraad voor.
  • Mocht de spreidingswet ingetrokken worden of vervallen, dan vervalt daarmee ook de taakstelling voor onze gemeente. De gemeenteraad kan dan binnen 3 maanden besluiten om de opvang te beëindigen, ook als de termijn van 5 jaar nog niet verstreken is.
  • Middelen die de gemeente ontvangt in het kader van de spreidingswet worden ingezet in overleg met de gemeenteraad.

Betrokkenheid van inwoners

De gemeente begrijpt dat de opvang van asielzoekers vragen en zorgen kan oproepen bij inwoners. Daarom werden inwoners en ondernemers betrokken bij het proces om een geschikte en humane opvanglocatie te vinden. De eerste mogelijkheid om mee te praten was tijdens het rondetafelgesprek (RTG) op 27 augustus 2024.

Wat ging de gemeente doen na het vaststellen van de kaders?

De vastgestelde kaders hielpen bij het zoeken naar geschikte locaties. We keken naar plekken die het beste passen bij de kaders. Tot 1 oktober 2024 was er de mogelijkheid om locaties door te geven aan de gemeente. 

De gemeente beoordeelde de locaties op basis van de kaders en onderzoekt of ze geschikt zijn. Hierbij werd het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) betrokken. Daarna kwam er een lijst met mogelijke locaties. Het college koos de beste locatie en legde dit voor aan de gemeenteraad.

Gemeente gaat praten met omwonenden van de kansrijke locatie

Deze gesprekken vinden plaats bij de locaties zelf of in de buurt daarvan. Inwoners kunnen vertellen wat zij belangrijk vinden als er een asielopvang komt. Ook kan de gemeente horen waar ze rekening mee moet houden.
 

Planning

Bij een positief besluit van de gemeenteraad start het projectteam het participatietraject op. 
De planning en eventuele bijbehorende documenten vindt u hieronder:
 

Wie?DoelWanneerInformatie
CollegeVoorstel kaders richting gemeenteraad20 augustus 2024Besluitenlijst college 20 augustus 2024
RTG RuimteBespreken voorstel college over kaders27 augustus 2024Naar RTG ruimte van 27-08-2024
GemeenteraadsvergaderingBespreken voorstel college over kaders12 september 2024Naar vergadering gemeenteraad van 12-09-2024
CollegeBespreken gemeentelijke inbreng provinciaal plan1 oktober 2024Brief kernteam asiel en migratie - Opvang vluchtelingen in het kader van de Spreidingswet
Provinciale regietafelBespreken concept provinciaal plan17 oktober 2024 
CollegeInformeren gemeenteraad over definitief provinciaal plan29 oktober 2024 
CollegeInformatienota aanwijzen kansrijke locatie Spreidingswet3 december 2024Informatienota kansrijke locatie Spreidingswet
GemeenteraadsvergaderingAanwijzen definitieve locatie door gemeenteraadKwartaal 1 2025 
CollegeConcept bestuursovereenkomst voor vastgestelde locatie richting gemeenteraadKwartaal 1 2025 
GemeenteraadsvergaderingWensen en bedenkingen concept bestuursovereenkomstKwartaal 2 2025 
CollegeVaststellen bestuursovereenkomstKwartaal 2 2025 
COARealisatie en exploitatie asielopvangvoorzieningMedio 2025 

Heeft u gevonden wat u zocht?