Uittreksel persoonsgegevens BRP
Wat is het?
U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school, de Kamer van Koophandel of opleiding. Ook heeft u een uittreksel nodig voor een woningbouwcorporatie (medehuurder en accepteren woning).
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
De kosten van een uittreksel persoonsgegevens zijn:
- € 12,50
Wat moet ik doen?
U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor heeft gemachtigd
U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.
Online aanvragen
Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:
- uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
- gegevens voor internetbankieren
Schriftelijk aanvragen
Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
Persoonlijk aanvragen
Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:
- uw geldige identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Iemand machtigen
Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:
- de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
- naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:
- geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
- (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
- de ondertekende machtigingsbrief
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen
- Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
- U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. U kunt dit document in meerdere talen krijgen.
Wat moet ik meenemen?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Hoelang duurt het?
- Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
- Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.