Tijdelijk stopzetten omgevingstafel

Tijdelijke pauze intake nieuwe initiatieven

De gemeente neemt tijdelijk geen nieuwe principeverzoeken in behandeling. Dit geldt tot 1 juli 2025. In deze periode werken we aan het verbeteren van ons beleid en onze werkwijze. Het doel is dat we meer grip krijgen op woningbouwinitiatieven en dat we aanvragen sneller en efficiënter kunnen behandelen.

Wat doen we tijdens deze pauze?

  • We actualiseren de regels voor woningbouw, zodat deze beter aansluiten op de vraag in onze dorpen.
  • We streven naar een snellere behandeling van ingediende aanvragen.
  • We maken onze werkprocessen efficiënter.

Wat betekent dit voor u?

  • Aanvragen die al zijn ingediend, behandelen we gewoon.
  • Vanaf 1 juli 2025 kunt u weer nieuwe aanvragen indienen.
  • Herhalingsverzoeken (aanvragen die al eerder zijn ingediend) nemen we wél in behandeling. Neem hiervoor contact op met Ieke Kusters via omgevingstafel@westmaasenwaal.nl of via 14 0487

Heeft u vragen over de tijdelijke pauze?

Bel dan met Ieke Kusters, secretaris Omgevingstafel of Amy Magnée, voorzitter Omgevingstafel via 14 0487. Of mail uw vragen naar omgevingstafel@westmaasenwaal.nl.

Aan de slag met een principeverzoek

Wat moet ik aanleveren?

Om uw verzoek goed te kunnen beoordelen ontvangen wij graag de volgende informatie in de uitwerking van het principeverzoek

  • Een ingevuld aanvraagformulier principeverzoek (via DigiD/ eHerkenning / pdf)
  • Een omschrijving van de locatie, het huidige bestemmingsplan en omschrijving van het initiatief
  • Een omschrijving hoe u omgaat met verkeer, parkeren en de ontsluiting van het perceel
  • Ligging / locatie / maatvoering parkeerplaatsen
  • Een omschrijving hoe u omgaat met water- en klimaatadaptatie, huidige en toekomstige situatie (denk aan hemelwater, vuilwater, verharding, hitte)
  • Verduidelijking over landschappelijke inpassing (zie het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) (13,5 MB)
  • Een omschrijving van de gevolgen van uw plan voor het gebied. Bijvoorbeeld of er sprake is van een eventueel hoogteverschil op het perceel of dat openbaar gebied gaat ontstaan
  • Een omschrijving van hoe wordt omgegaan met cultuurhistorische waarden (zie dorpspaspoort voor kaart met cultuurhistorisch waardevolle bebouwing)
  • Bouwhistorische verkenning en redengevende omschrijving (als er sprake is van een monument)

Verplichte bijlagen

  • Duidelijke situatieschets/plattegrond van de situatie nu (op schaal)
  • Duidelijke situatieschets/plattegrond van de toekomstige situatie (op schaal)
  • Gevelbeelden op schetsniveau (in hoofdvolume met kaprichting, goot- en nokhoogtes)
  • Digitale watertoets
  • Checklist inritvergunning (indien van toepassing)

Nadat wij uw principeverzoek hebben ontvangen controleren wij deze op volledigheid. Niet volledige verzoeken kunnen wij helaas niet in behandeling nemen. Hoe meer informatie wij ontvangen, hoe preciezer het advies kan zijn.

Heeft u gevonden wat u zocht?