Reactienota Rooijsestraat Definitief ontwerp
Reactie 1
Is de kerk bereikbaar voor een uitvaart tijdens de kermis
Antwoord gemeente
De gemeente heeft hierover afspraken gemaakt met het parochiebestuur. De kerk is altijd bereikbaar voor uitvaarten.
Reactie 2
Eenrichting voor vrachtverkeer pas instellen na het plein
Antwoord gemeente
Dit is toegepast.
Reactie 3
Kunnen we een voorbeeld krijgen van hoe de rabat stroken eruit gaan zien langs de erfafscheiding. Verder heel mooi!
Antwoord gemeente
De rabatstrook is vergelijkbaar met een smal trottoir. Het is een trottoirband met straatstenen.
Reactie 4
Mooie plannen, ziet er goed uit. Nog aandacht voor de kliko's waar deze stallen als er parkeerplekken voor het trottoir zijn.
Antwoord gemeente
We maken een aantal plekken waar kliko's neergezet kunnen worden. Hier plaatsen we kliko tegels.
Reactie 5
Als er aan weerskanten van het ontwerp geen ‘buffer’-zone is ingetekend in de vorm van een trottoir of parkeervak verhoogd dit het risico op gevaarlijke situaties en mogelijk letsel. Een suggestie kan hier bijvoorbeeld zijn om het gecombineerde trottoir en parkeervak aan de oostzijde te verdelen over de west- en oostzijde om aan beide kanten een ‘buffer’-zone te creëren.
Antwoord gemeente
Er is gekozen voor een breed trottoir aan de oostzijde van de straat. De breedte van de straat is te smal voor een trottoir aan beide kanten.
Reactie 6
Met de 2 belangrijkste onderwerpen in het achterhoofd stel ik voor om de richtlijnen van de CROW (Onafhankelijk kenniscentrum infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer) te volgen aangaande de minimale breedte voor tweerichtingsverkeer van 4.80 meter i.p.v. de voorgestelde 5.10 meter.
Antwoord gemeente
De voorgestelde 5,10 m maakt het mogelijk dat vrachtverkeer en auto's elkaar kunnen passeren.
Bij 4,80 m is dit niet mogelijk.
Reactie 7
Ziet er prachtig uit. Mooi de groen voorzieningen.
Antwoord gemeente
Dank u wel voor uw compliment.
Reactie 8
Aangezien de weg tpv uitrit Kerkpad mijn inziens het smalst is vraag ik me af of dit wel goed gaat en het verkeer niet veel te dicht hieraan langs gaat. Waarom bv het trottoir niet aan de zijde van kerkpad en/of uitrit Kerkpad niet over volledige breedte doortrekken, al dan niet voorzien van zebra pad
Antwoord gemeente
Er is gekozen voor een breed trottoir aan de oostzijde van de straat. In de technische uitwerking maken we de rabatstrook zo breed als mogelijk is.
Reactie 9
Graag zebrapad aanbrengen
Antwoord gemeente
In een 30 km/u-zone is de verwachting dat auto's langzamer rijden en alert zijn op andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. Een zebrapad kan juist leiden tot schijnveiligheid. De nieuwe inrichting van de straat moet op meerdere plaatsen uitnodigen om veilig over te steken.
Reactie 10
vanaf ekershof een brede stoep aan noordzijde. Spiegelen huidige ontwerp
Antwoord gemeente
Er is gekozen voor een breed trottoir aan de kant van de winkels. Het trottoir aan de overzijde is verbreed tot aan de Hienkershoff.
Reactie 11
Huidige lantaarnpaal bij nr 85 en 87 om kruising Zwaanstraat te verlichting is fijn.
Antwoord gemeente
De kruising blijft verlicht.
Reactie 12
In grote lijnen een goed ontwerp. Vooral met 1 voetpad en parkeervakken. Alleen wegversmalling bij kerkpad is onverstandig. Opdraaien Rooijsestraat vanaf Kerkpad slecht zicht.
Antwoord gemeente
Dank u wel voor uw compliment. Er zijn voldoende zichtlijnen bij het in- en uitrijden van het Kerkpad. We houden hier rekening mee met de keuze van de beplanting.
Reactie 13
deze ingrijpende herinrichting had aan het gehele dorp voorgelegd moeten worden en niet alleen aan de bewoners van dit gedeelte van de Rooijsestraat.
Antwoord gemeente
Er is gekozen voor een ander participatietraject.
Reactie 14
Voor de veiligheid is versmallen van de rijbaan geen goede optie.
Antwoord gemeente
Er is gekozen voor versmallingen en schijnplateau's. Drempels zorgen voor trillingen; dit willen we voorkomen.
Reactie 15
Het is een drastische maatregel om eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer te maken.
Hebben jullie voldoende rekening gehouden met alternatieve rijroutes op het moment dat er op de Van Heemstraweg een calamiteit is?
Antwoord gemeente
Bij calamiteiten zijn er voldoende alternatieve routes. Hulpdiensten worden hiervan op de hoogte gebracht. De Rooijsestraat blijft altijd goed bereikbaar.
Reactie 16
Is het geen optie om een stuk boomgaard ter hoogte van no. 68 te kopen om daar een parkeerterrein met mogelijkheid voor elektrisch laden te maken?
Antwoord gemeente
Wij kopen geen gronden aan voor dit project.
Reactie 17
Wij verzoeken jullie met klem om rekening te houden met beplanting in en om de molenbiotoop. De regels hiervoor zijn op opgenomen in het bestemmingsplan Dreumel-Dorp.
Antwoord gemeente
In het groenplan wordt rekening gehouden met de vastgestelde molenbiotoop.
Reactie 18
De wegversmalling ter hoogte van onze inrit belemmerd ons eigen terrein toegankelijk te houden voor een vrachtwagen. Hier graag rekening mee houden.
Antwoord gemeente
De inrit blijft toegankelijk voor vrachtverkeer. De versmalling is aangepast.
Reactie 19
Van oorsprong hebben alle woningen aan de Rooijsestraat parkeermogelijkheden op eigen terrein. Dat de huidige bewoners de straat nu als parkeerterrein gebruiken is een omgekeerde wereld. Het moet dus een doel zijn om de geparkeerde auto’s te weren in plaats van de rijdende auto’s.
Antwoord gemeente
Er is een afweging gemaakt om enkele parkeerplaatsen te maken in combinatie met groenvakken.
Reactie 20
In verband met geluidsoverlast en trillingen is het raadzaam om gebruik te maken asfalt i.p.v. klinkers. Klinkers kunnen sneller glad worden in de winterperiode wat ook zorg voor gevaarlijke situaties. Klinkers vergt op de lange termijn ook meer onderhoud door verzakking.
Antwoord gemeente
De straatbakstenen worden zo gefundeerd en aangelegd dat deze niet trillen. Om dit verder te voorkomen worden er ook geen drempels toegepast. Klinkers zijn onderhoudsvriendelijker en hebben een langere levensduur als asfalt.
Reactie 21
De vergroening van de Rooijsestraat nemen jullie als een speerpunt maar deze straat is volop voorzien van grote tuinen en veel bomen.
Antwoord gemeente
Het is fijn als er veel groen in tuinen is. Wij hebben hier echter geen invloed op.
Reactie 22
De geplande wegversmalling (ter hoogte van het Kerkpad) kan beter vervangen worden door een zebrapad zodat het verkeersgedrag van gehaaste bestuurders vermeden kan worden. Er meent altijd iemand als eerste te moeten.
Antwoord gemeente
In een 30 km/u-zone is de verwachting dat auto's langzamer rijden en alert zijn op andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. Een zebrapad kan juist leiden tot schijnveiligheid. De nieuwe inrichting van de straat moet op meerdere plaatsen uitnodigen om veilig over te kunnen steken.
Reactie 23
Stuk trottoir bij bocht Rooijsestraat - Hienkershoff behouden.
Antwoord gemeente
Dit is aangepast. Het stuk trottoir blijft behouden.
Reactie 24
Kruising Zuivelweg vervangen door gelijksvloers kruispunt.
Antwoord gemeente
Door de woning op de hoek van de Zuivelweg is de zichtlijn zeer beperkt. Dit maakt de situatie onoverzichtelijk. Daarom blijft de situatie hetzelfde
Reactie 25
Bandenlijn verplaatsen t.h.v. 93 zodat hier een trottoir ontstaat.
Antwoord gemeente
Door de beperkte aanwezigheid van woningen is hier gekozen voor een groenstructuur. De zijde van de winkels is aangewezen als looproute.
Reactie 26
Bandenlijn verplaatsen t.h.v. 67 zodat hier een trottoir ontstaat.
Antwoord gemeente
Dit is aangepast. Het trottoir blijft behouden.
Reactie 27
Parkeerplaats hoek Groot Hogeveld opheffen. Groenstrook doortrekken.
Antwoord gemeente
Dit is aangepast; het parkeervak is opgeheven. De groenstrook is minimaal doorgetrokken. Dit komt door het beperkte zicht.
Reactie 28
Is de ligging van kabels en leidingen gecontroleerd
Antwoord gemeente
De ligging is bekend en gecontroleerd. Ook voor de plaatsing van de bomen.
Reactie 29
Een voetpad vanaf de Zwaanstraat tot Hienkershof.
Antwoord gemeente
Aan de kant van de winkels is een breed voetpad. Aan de overzijde maken we de rabatstrook zo breed mogelijk.
Reactie 30
Optische maatregel bij de uitrit van Kerkepad doortrekken. Dit om de uitrit te markeren
Antwoord gemeente
Dit is verkeerskundig gezien geen wenselijke situatie.
Reactie 31
Onderhoud van aanliggende heggen bij trottoir
Antwoord gemeente
De eigenaar van de haag is verantwoordelijk voor het terugsnoeien. Handhaving kan een waarschuwing geven en vervolgens handhaven.
Reactie 32
Locatie van de lichtmasten in combinatie met kabels en leidingen en bomen
Antwoord gemeente
In het lichtplan wordt rekening gehouden met de kroon van de bomen en de bestaande leidingen.
Reactie 33
Bomen in combinatie met luifels en doorrijden vrachtverkeer
Antwoord gemeente
In het beplantingsplan wordt rekening gehouden met de grootte/breedte van de boomkroon.
Reactie 34
Te weinig parkeerplaatsen bij hn 74.
Antwoord gemeente
De woningen zijn hier voorzien van eigen inritten. Bij de woningen zonder inrit zijn parkeerplaatsen aangebracht. Parkeren langs de rijbaan mag ook.
Reactie 35
Voorstel om parkeer+groenstrook te behouden t.h.v. 89
Antwoord gemeente
Hiervoor is de wegbreedte te smal. Het trottoir aan de kant van de winkels zou dan vervallen.
Reactie 36
Is de 5,10m wegbreedte minimaal of maximaal.
Antwoord gemeente
De voorgestelde 5,10 m maakt het mogelijk dat vrachtverkeer en auto's elkaar veilig kunnen passeren. Op sommige plekken is dit 5,00 m omdat het verkeer anders dicht langs de erfgrenzen/muurtjes komt. De rabatstrook is in de hele straat breed genoeg om dit te voorkomen.
Reactie 37
Op het kerkplein twee grote bomen met zitranden plaatsen.
Antwoord gemeente
In overleg met de parochie is besloten deze bomen niet te plaatsen. Omdat dit ten koste van parkeerplaatsen en de kermis gaat.