Leerlingenvervoer: vragen en antwoorden

Hoe dien ik een nieuwe aanvraag in?

U kunt uw aanvraag online regelen via westmaasenwaal.nl/leerlingenvervoer.

Waar kan ik hulp krijgen bij het invullen van het digitale aanvraagformulier?

Als u het fijn vindt, kunt u hulp krijgen bij het invullen van het aanvraagformulier.

Op woensdag 16 april 2025 tussen 14.00 en 16.00 uur kunt u hiervoor terecht bij onze afdeling leerlingenvervoer in de Dreumelse kamer van het gemeentehuis, Dijkstraat 11, Beneden-Leeuwen.

Daarnaast kunt u contact opnemen met het Informatiepunt digitale overheid in de Bibliotheek Rivierenland in MFA De Rosmolen, Leliestraat19 in Beneden-Leeuwen. 

Ik heb een aanvraag ingediend, wanneer hoor ik iets van de gemeente?

  • Nadat u de aanvraag heeft ingediend, krijgt u direct per e-mail een ontvangstbevestiging.
  • Als we aanvullende documenten nodig hebben dan hoort u dat zo snel mogelijk van ons. 
  • Als we geen aanvullende documenten nodig hebben dan ontvangt u binnen maximaal 8 weken ons besluit.
     

Hoe weet ik of mijn aanvraag goed is ingediend?

Nadat u een aanvraag heeft ingediend, krijgt u hiervan direct via de mail een bevestiging. Uw aanvraag is dan goed ingediend. 

Mijn kind heeft al leerlingenvervoer. Moet ik voor het komende schooljaar opnieuw een aanvraag indienen?

Als ik al eerder een aanvraag leerlingenvervoer heb ingediend, moet ik dan alle bijlagen nog een keer opsturen?

  • Zijn er (aanvullende) bijlagen nodig dan ontvangt u automatisch via de mail of telefonisch het verzoek deze aan te leveren. U hoeft zelf dus geen contact met ons op te nemen hierover. 
  • Als wij geen (aanvullende) bijlagen nodig hebben dan ontvangt u vanzelf binnen maximaal acht weken ons besluit.

Ik heb geen bevestiging ontvangen nadat ik een aanvraag heb ingediend, wat moet ik doen?

  • Ga na of de bevestiging in de map ‘ongewenste mail’ of ‘spam’ is binnengekomen. 
  • Ook daar niet ontvangen? Dan dient u de aanvraag opnieuw in
     

Mijn kind woont zowel bij mij als bij mijn ex-partner (co-ouderschap). Wie moet de aanvraag indienen?

  • Ouders moeten een aanvraag indienen in de gemeente waar zij wonen voor de dagen dat het kind bij hen verblijft. 
  • Wonen beide ouders/verzorgers in de gemeente West Maas en Waal, dan is het indienen van één aanvraag voldoende. 
  • Het verblijfschema moet duidelijk worden beschreven in de aanvraag.
  • Alleen de ouder die de aanvraag indient, ontvangt van ons de beschikking.
     

Wat moet ik doen als wij gaan verhuizen?

  • Verhuist u binnen de gemeente West Maas en Waal dien dan een nieuwe aanvraag in via www.westmaasenwaal.nl/leerlingenvervoer
  • Verhuist u naar een andere gemeente dan kunt u in die gemeente leerlingenvervoer aanvragen. U laat ons weten per wanneer het leerlingenvervoer in onze gemeente kan stoppen.

Wat moet ik doen als mijn kind naar een andere school gaat?

U dient dan een nieuwe aanvraag in.

Wat moet ik doen als de school van mijn kind gaat verhuizen?

U dient dan een nieuwe aanvraag in.

Wat moet ik doen als ik voor mijn kind een andere voorziening wil aanvragen?

U dient dan een nieuwe aanvraag in.

De afdeling leerlingenvervoer neemt indien nodig contact met u op om aanvullende informatie op te vragen.

Wat moet ik doen als mijn kind stage gaat lopen?

  • Als u een beschikking leerlingenvervoer heeft dan dient u een nieuwe aanvraag in.
  • U geeft op het formulier aan dat u een beschikking leerlingenvervoer heeft en kiest vervolgens voor ‘stage’.
  • Als bijlage stuurt u een stageplan en een volledig ingevuld stagecontract mee.
     

Wat moet ik doen als ik andere wijzigingen wil doorgeven?

  • Verzoeken voor overige structurele wijzigingen kunnen schriftelijk en ruim voor de ingangsdatum per mail worden doorgegeven aan westmaasenwaal.llv@forseti.nl.
  • Beschrijf in uw verzoek duidelijk wat er wijzigt en per wanneer dit in zou moeten gaan.
  • Wij beoordelen of de wijziging binnen de kaders van het leerlingenvervoer valt. 
    Verzoeken voor het af en toe rijden op afwijkende tijden, bijvoorbeeld in een toetsweek, vallen in ieder geval niet binnen deze kaders. Deze verzoeken worden dan ook afgewezen. 
  • Het kan zijn dat u aanvullende vragen moet beantwoorden, aanvullende documenten moet aanleveren of een nieuwe aanvraag moet indienen
     

Als ik voor het eerst een aanvraag leerlingenvervoer indien, welke documenten moet ik dan meesturen?

  • U hoeft geen documenten mee te sturen als u de aanvraag indient.
  • Zijn er aanvullende documenten nodig dan ontvangt u via de mail of telefonisch het verzoek deze aan te leveren. 
  • Als wij geen aanvullende documenten nodig hebben dan ontvangt u vanzelf binnen maximaal acht weken ons besluit.
     

Wat moet ik doen als er geen leerlingenvervoer meer nodig is?

U stuurt ons een e-mail om te laten weten vanaf welke datum er geen leerlingenvervoer meer nodig is. Ons mailadres is: westmaasenwaal.llv@forseti.nl

Mijn kind is rolstoelgebonden tijdens het vervoer. Waar moet ik op letten?

  • Het is verplicht een ISO-gecertificeerde rolstoel te  hebben om met de taxi(bus) te kunnen reizen. 
  • Een gecertificeerde rolstoel is herkenbaar aan de  sticker met het haaksymbool.
  • Uw kind mag alleen in de rolstoel vervoerd worden als  de rolstoel deze sticker heeft. Heeft de rolstoel deze  sticker niet? Uw kind mag dan niet vervoerd worden  en kan dus niet mee in het leerlingenvervoer.

Voor vragen over de certificering van de rolstoel kunt u contact opnemen met de leverancier van de rolstoel.
 

Waar kan ik terecht met een vraag over een beschikking of een aanvraag?

Afdeling leerlingenvervoer gemeente West Maas en Waal

Telefoon: 073 7601 992 (werkdagen 9.00-12.30 uur)

Mail: westmaasenwaal.llv@forseti.nl

Waar kan ik terecht met een vraag of klacht over de rit met de taxibus?

Klachten kunnen schriftelijk gemeld worden bij uw vervoerder: 

Heeft u gevonden wat u zocht?