Cliënten van VraagWijzer West Maas en Waal meer tevreden
Inwoners van West Maas en Waal zijn in 2019 positiever over de dienstverlening van VraagWijzer West Maas en Waal. Dit geldt ook voor de ontvangen ondersteuning. Dat blijkt uit het Cliënt-ervaringsonderzoek voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat wij elk jaar uitvoeren.
Toegang tot zorg beter geworden
Inwoners weten waar zij moeten zijn met hun vragen voor ondersteuning. Ook de tevredenheid over de snelheid waarmee zij geholpen zijn is toegenomen. In 2018 was 16% ontevreden dat zij niet tot helemaal niet snel geholpen werden. In 2019 was dit 9%. Ook voelen mensen zich meer serieus genomen. In het gesprek met een medewerker wordt er samen beter naar een oplossing gezocht. Er is gemiddeld 7,75% meer tevredenheid over de toegang dan in 2018.
Bekendheid met een onafhankelijke cliëntondersteuner is toegenomen
50% van de inwoners is bekend met de cliëntondersteuning. Dit is 10% meer dan in 2018. Bij het vergelijken met andere gemeenten is dit zelfs 16% meer.
De kwaliteit van de zorg is toegenomen
De ondersteuning past goed bij de hulpvraag. De tevredenheid over de kwaliteit is gemiddeld met 10% toegenomen. Terwijl de kwaliteit in 2018 met 4% was gedaald.
Meer zelfredzaam dankzij de ondersteuning
De meerderheid van de cliënten ervaren de effecten van de ondersteuning gemiddeld 10% hoger dan in 2018. Onze inwoners kunnen beter de dingen doen die zij willen. Zij kunnen zich beter redden. En door de ondersteuning ervaren zij een betere kwaliteit van leven.
Wethouder Bert van Swam is blij met de resultaten: “De doorontwikkeling van de dienstverlening werpt zijn vruchten af. En natuurlijk blijven we komende tijd samen met VraagWijzer verder ontwikkelen en verbeteren.”
We hebben in totaal 860 vragenlijsten verzonden. Er zijn er 375 ingevuld. Daarmee hebben we een respons van 44%. Vergelijkbaar met andere gemeenten daar is de respons 39%.